AΡΘΡΟ: «Παιδί μου, πώς πέρασες σήμερα στο σχολείο;» Μία φράση με μεγάλη σημασία

AΡΘΡΟ: «Παιδί μου, πώς πέρασες σήμερα στο σχολείο;» Μία φράση με μεγάλη σημασία

Γράφει η Αθανασία Τζιμαρά, Λογοθεραπεύτρια, Επιστημονικά Υπεύθυνη
Κέντρου Ημέρας παιδιών, εφήβων και ενηλίκων με ψυχιατρικές διαταραχές
της ΕΚΨ Π.Σακελλαρόπουλος, Ν. Φωκίδας
Δημοσίευση: fokidanews.gr 01 Nοεμβρίου 2021

Ντύθηκε το παιδί σας, φόρεσε τη τσάντα του και το στείλατε ενθουσιασμένο στο σχολείο. Και μόλις τελειώσει το σχολείο, ανυπομονείτε να ακούσετε για την ημέρα του στο σχολείο. Φυσικά, είσαστε πρόθυμοι να ακούσετε ιστορίες, ΑΛΛΑ εκτός από λίγα λαλίστατα παιδιά, η συζήτηση για το σχολείο μετά το σχολείο κυλά κάπως έτσι…:

Μαμά: Πώς ήταν η μέρα σου στο σχολείο; Παιδί: Ωραία / Καλά.
Μαμά: Τι έκανες; Παιδί: Έπαιξα/Τίποτα/Δούλεψα.
Εάν είστε τυχεροί, μπορεί να λάβετε ένα τυχαίο γεγονός. Παιδί: Έπαιξα στο σκάμμα.
Μερικές μητέρες (ή πατέρες) είναι ακόμα πιο τυχεροί και παίρνουν μια ενδιαφέρουσα πληροφορία. Παιδί: Η Γιώτα τσίμπησε τη Μαρία. Μαμά: Γιατί; Παιδί: Γιατί.

Πώς λοιπόν να κάνετε το παιδί σας να μοιραστεί πληροφορίες σχετικά με την ημέρα του;

1. Να είστε ειλικρινείς. Έχετε αναρωτηθεί για ποιο λόγο είναι τόσο σημαντικό για εσάς να γνωρίζετε τι συμβαίνει στο σχολείο; Υπάρχουν θεμιτοί λόγοι για τους οποίους θέλετε να μάθετε και λόγοι που θα σας απομακρύνουν τελικά από το παιδί σας. Η ζωή του παιδιού σας δεν είναι η ζωή σας και δεν δικαιούσαστε να εισβάλλετε συναισθηματικά στον εσωτερικό ή κοινωνικό κόσμο του. Ανεξάρτητα από το πόσο όμορφα ή οδυνηρά μπορεί να είναι τα πράγματα για το παιδί σας, είναι το ταξίδι του, όχι το δικό σας. Είσαστε υποστηρικτές στο ταξίδι του, αλλά δεν είσαστε ήρωες στις ιστορίες του. Αυτός είναι ο ήρωας. Η ζωή τους είναι ακόμα η ζωή τους και μπορούν να επιλέξουν να μοιραστούν ή όχι.

2. Κατεβείτε στο ύψος του. Όταν το παιδί σας μιλάει, γονατίστε στο ύψος των ματιών του και ακούστε το προσεκτικά.

3. Ακούστε το. Μόλις το παιδί σας αρχίσει να μιλά για την ημέρα του, σταματήστε να κάνετε ερωτήσεις και ακούστε το. Κάθε τι που έχει να σας πει είναι σημαντικό. Κλείστε την τηλεόραση, αφήστε στην άκρη την εφημερίδα, τις δουλειές και αποφύγετε να απαντήσετε στο τηλέφωνο όταν θέλει να συζητήσει μαζί σας ή έχει κάτι σημαντικό (για το ίδιο) να σας πει.

4. Δώστε το καλό παράδειγμα. Τα παιδιά πάντα αντιγράφουν τις δικές μας συμπεριφορές. Εσείς λέτε τα νέα σας, τις εμπειρίες από την ημέρα σας, γεγονότα, τα συναισθήματά σας στα παιδιά σας; Προσέχουμε βέβαια τι είναι αυτά που λέμε και μιλάμε με ενθουσιασμό. Για παράδειγμα «Είχα μια καταπληκτική ημέρα ή κουράστηκα πάρα πολύ γιατί είχα πολλές δουλειές. Σε πήγα στο σχολείο και μετά πήγα στα μαγαζιά για να αγοράσω μερικά νόστιμα σνακ για να πάρεις στο σχολείο σου». Και περιμένουμε τι θα ακολουθήσει.

5. Βρείτε τον κατάλληλο χρόνο για συζήτηση. Η ημέρα του παιδιού σας είναι εξαιρετικά γεμάτη με πολλές νέες και διαφορετικές δραστηριότητες. Συχνά αποστραγγίζεται και χρειάζεται χρόνο για να «χαλαρώσει». Είναι σίγουρο ότι το παιδί σας μετά από 4, 5, 6 ώρες που αφιερώνει στο σχολείο είναι κουρασμένο, σωματικά και πνευματικά. Σκεφτείτε πώς αισθάνεστε μετά από μια κουραστική μέρα στη δουλειά. Τα παιδιά κυρίως χαλαρώνουν και έχουν σίγουρα όρεξη για αγκαλιές, φιλιά και… εξομολογήσεις την ώρα λίγο πριν το ύπνο!

6. Ρωτήστε και απαντήστε ανοιχτά. Η χρήση ανοιχτών ερωτήσεων και απαντήσεων αφήνουν την πόρτα της επικοινωνίας ανοιχτή και αποτελούν μια προσπάθεια να καταλάβουμε τι νιώθει και τι εννοεί ο άλλος. Οι κλειστές ερωτήσεις και απαντήσεις από την άλλη, αγνοούν τα συναισθήματα του παιδιού και δείχνουν ότι ούτε ακούσαμε ούτε καταλάβαμε. Ξεκινήστε με «τι, πώς, ποιος (-α,-ο), γιατί» ή «θα ήθελες να μου πεις…;». Για παράδειγμα «Ποια ιστορία σας διάβασε ο δάσκαλός σας σήμερα;», «Με τι παιχνίδια έπαιζες;», Ποιο τραγούδι τραγουδήσατε;, «Θα ήθελες να μου πεις για την εκδρομή που πήγατε/κάτι που έγραψες;», «Τι είναι αυτό που σε απασχολεί;» κλπ.

7. Μη διακόπτετε για να πάρετε περισσότερες πληροφορίες. Ενθαρρύνετε με μικρές λεξούλες όπως «και…;», «ναι…;» και δείξτε ενδιαφέρον.

8. Μη σχολιάσετε αρνητικά καμία απάντηση. Το παιδί θα μπλοκάρει και πιθανά να μη σας δίνει απαντήσεις στο μέλλον, ειδικά εάν αδυνατεί να σκεφτεί αρχικά κάποια απάντηση. Σχόλια του τύπου «Μα καλά, δεν αναγνωρίζεις αυτά που έκανα εγώ για σένα σήμερα;» καλό είναι να αποφεύγονται.

9. Ακούστε τυχόν προβληματισμούς του. Όταν είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε μια συζήτηση στο παιδί, πρέπει να είσαστε έτοιμοι και για τις απαντήσεις. Μπορεί κάποια μέρα το παιδί να έχει μια άσχημη μέρα στο σχολείο, να συνέβη κάτι δυσάρεστο, κάτι σημαντικό που θα θέλει να συζητήσει μαζί σας κι εσείς μετά εάν δεν έχετε χρόνο, αφήνετε μετέωρο το παιδί, απογοητευμένο. Γιατί εκείνο ξεκίνησε να μοιράζετε κάτι μαζί σας, αλλά εσείς αναγκαστικά έπρεπε να διακόψετε το διάλογο. Φροντίστε ότι θα έχετε και χρόνο να συζητήσετε μαζί του οποιοδήποτε πρόβλημα έχει προκύψει στο σχολείο.

10. Ρωτήστε για τα συναισθήματά του. Ό,τι αισθάνεται το παιδί σας είναι φυσιολογικό. Είναι καλό να τους το λέμε αυτό και να το αναγνωρίζουμε. Για παράδειγμα «Καταλαβαίνω ότι είσαι θυμωμένος και αισθάνεσαι αδικημένος» ή «Καταλαβαίνω ότι αυτό σε έκανε να ζηλέψεις». Αυτό δείχνει στο παιδί ότι έχουμε κατανόηση και μπορούμε να το συναισθανθούμε, όπως και να εκφράσει τα συναισθήματά του χωρίς να φοβάται το αρνητικό τους πλαίσιο, την αρνητική κριτική. Επαναλαμβάνοντας τα λόγια του παιδιού συνδυαστικά με το πως νιώθει, καθρεφτίζουμε και επαναδιατυπώνουμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις του παιδιού, κάτι το οποίο ευνοεί την καλή επικοινωνία μας μαζί του. Τις περισσότερες φορές το μόνο που θέλει ένα παιδί είναι να το ακούσουμε, να το κατανοήσουμε, να το σεβαστούμε.

11. Αναζητήστε εναλλακτικές λύσεις. Σε περίπτωση που το παιδί σας μοιραστεί κάτι μαζί σας που δεν σας άρεσε και πάρα πολύ ή έκανε κάτι ενδεχομένως άσχημο στο σχολείο, αποφύγετε την γκρίνια, την κριτική και τις έτοιμες λύσεις. Περιμένετε να δείτε εκείνο τι λύση έχει βρει για το πρόβλημα. «Για να δούμε τι μπορείς να κάνεις εσύ την επόμενη φορά;», «Για να σκεφτούμε τι πιστεύεις ότι θα σε βοηθούσε;». Κι εσείς προσθέτετε κάτι σ’ αυτό που είπε εάν χρειαστεί. Μ’ αυτό τον τρόπο δείχνουμε ότι το αποδεχόμαστε και μπορούμε να βρούμε μαζί του εναλλακτικές εκδοχές ή να βρει λύσεις μόνο του και να διαχειριστεί καταστάσεις χωρίς καθοδήγηση από εμάς. Το παιδί γίνεται πιο αυτόνομο, αποδέχεται τον εαυτό του και πιστεύει στις δυνατότητές του και την αξία του.

12. Εκφράστε ευγνωμοσύνη που μοιράστηκε την εμπειρία μαζί σας, κάτι που θα τροφοδοτήσει την εμπιστοσύνη του στο να σας πει περισσότερα στο μέλλον.

Αξίζει να θυμάστε πως μερικές φορές το «Καλά» είναι καλό. Ακόμη και όταν δεν έχουμε τίποτε να αποκριθούμε, το να ακούμε σιωπηλά, αλλά ενεργητικά και με ενδιαφέρον, βοηθάει. Κάθε παιδί αξίζει μια ευκαιρία να ακουστεί και να κατανοηθούν τα συναισθήματά του, αλλά μερικά παιδιά μπορεί να χρειαστούν λίγη επιπλέον βοήθεια για να φτάσουν εκεί.

Στο Κέντρο Ημέρας παιδιών, εφήβων και ενηλίκων με ψυχιατρικές διαταραχές της ΕΚΨ Π.Σακελλαρόπουλος, Ν. Φωκίδας αναγνωρίζουμε την ανάγκη έγκαιρης και έγκυρης παρέμβασης στον παιδικό και εφηβικό πληθυσμό, όπως και τον ενήλικο. Προσφέρονται δωρεάν υπηρεσίες διάγνωσης, θεραπευτικής παρέμβασης, εκπαίδευσης και πλαισίωσης που εφαρμόζονται από διεπιστημονική ομάδα εξειδικευμένων επαγγελματιών ψυχικής υγείας (παιδοψυχίατρο, λογοθεραπευτή, ψυχολόγο, ειδικό παιδαγωγό, εργοθεραπευτή, εκπαιδευτή ειδικών δεξιοτήτων).

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στα τηλέφωνα επικοινωνίας 22650 22924 (Εθνικής Αντιστάσεως 13, Άμφισσα) και 22650 23333 (Λεωφόρος Σαλώνων 29, Άμφισσα – Έναντι γηπέδου Άμφισσας).

 

Βρείτε το άρθρο: https://www.fokidanews.gr/82569/paidi-moy-pos-perases-simera-sto-scholeio-mia-frasi-me-megali-simasia/

Μετάβαση στο περιεχόμενο