ΑΡΘΡΟ XRONOS.gr: Ο ρόλος της οικογένειας στην εκπαιδευτική διαδικασία του μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες

ΑΡΘΡΟ: Ο ρόλος της οικογένειας στην εκπαιδευτική διαδικασία του μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες
Δημοσίευση Χronos.gr / 13.03.2021
Γράφει η Κοτζά Σαλή Πινάρ – Ειδική Παιδαγωγός Κλιμάκιο Παιδιών και Εφήβων Ν. Έβρου-Ροδόπης της Εταιρίας Κοινωνικής Ψυχιατρικής Π. Σακελλαρόπουλος

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ένας γενικός και ταυτόχρονα μη ξεκάθαρος όρος, ο οποίος αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα δυσκολιών, οι οποίες περιλαμβάνουν σημαντικές δυσκολίες στην κατάκτηση και χρήση ικανοτήτων γραφής, ανάγνωσης, ακρόασης, ομιλίας και μαθηματικών ικανοτήτων. Οι δυσκολίες αυτές είναι εγγενείς στο άτομο και μπορεί να υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Για πολλούς γονείς οι «μαθησιακές δυσκολίες» δεν είναι μια ξεκάθαρη έννοια, κάτι το οποίο κάνει ακόμα πιο δύσκολη τη διαδικασία της αναζήτησης βοήθειας και υποστήριξης από τους ειδικούς. Οι ανάγκες της κάθε οικογένειας δεν είναι πάντα ίδιες, ενώ οι γονείς μπορεί να έχουν καλλιεργήσει διαφορετικές σκέψεις και να αντιλαμβάνονται διαφορετικά την ύπαρξη των μαθησιακών δυσκολιών στο παιδί τους.

Η είδηση της ύπαρξης μιας μαθησιακής δυσκολίας μπορεί να οδηγήσει σε διαφορετικές αντιδράσεις των γονέων. Συχνά, οι γονείς δεν μπορούν να αντιληφθούν ότι οι δυσκολίες στη συμπεριφορά του παιδιού τους οφείλονται στην μαθησιακή του δυσκολία, αλλά τις αποδίδουν στην τεμπελιά ή την απροσεξία του παιδιού. Κάποιοι γονείς συχνά δυσκολεύονται να κάνουν θετικές σκέψεις για την πρόοδο του παιδιού τους. Επίσης, όταν η οικογένεια παρατηρεί πως οι δυσκολίες παραμένουν και τα κενά δεν καλύπτονται τόσο γρήγορα όσο πίστευαν, απογοητεύονται, κάτι το οποίο τους οδηγεί στο να χάνουν τις ελπίδες και τις προσδοκίες τους. Τα αρνητικά αυτά συναισθήματα μπορούν να τους οδηγήσουν ακόμα και στο να παρατούν τις μέχρι στιγμής προσπάθειές τους.

Για να δημιουργηθεί μια ουσιαστική υποστήριξη προς το παιδί, θα πρέπει πρώτα οι γονείς να δουν τη δυσκολία του παιδιού με ψυχραιμία και κατανόηση. Να αναζητούν τρόπους μιας υγιούς επικοινωνίας με το παιδί τους, ώστε και το παιδί να καλλιεργεί μια θετική στάση απέναντι στη δυσκολία του. Ο γονιός, παράλληλα θα πρέπει να αισθάνεται χρήσιμος στην διαδικασία αντιμετώπισης των δυσκολιών, μένοντας συνδεδεμένος και σε συνεργασία με τους ειδικούς.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι επίσης η υποστήριξη και αντικειμενική πληροφόρηση του εκπαιδευτικού, που θα οδηγήσει τους γονείς στην σωστή επιλογή φορέων και κατάλληλων υπηρεσιών. Οι γονείς είναι εκείνοι που θα δώσουν τις πιο σημαντικές πληροφορίες στους ειδικούς για την εικόνα που έχει το παιδί τους στο σπίτι, ώστε οι φορείς συμπεριλαμβάνοντας και τις δικές τους εκτιμήσεις να σχεδιάσουν ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης για το παιδί.

Θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως το κάθε άτομο είναι διαφορετικό και η εφαρμογή μιας τεχνικής μπορεί να μην είναι εξίσου αποτελεσματική σε κάθε περίπτωση. Συνεπώς, οι γονείς πρέπει να δίνουν χρόνο στον ειδικό και το παιδί να αναπτύξουν μια υγιή σχέση και να καλλιεργήσουν μαζί τις εξατομικευμένες τεχνικές που θα είναι αποτελεσματικές.

Ολοκληρώνοντας, αξίζει να σημειωθεί, πως οι γονείς θεωρούνται αναπόσπαστοι κρίκοι για την ανάπτυξη του εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος. Η συνεργασία του γονέα με τους ειδικούς δίνει πάντα τα καλύτερα αποτελέσματα. Η αποδοχή και αντιμετώπιση μιας μαθησιακής δυσκολίας και η ένταξή της στην καθημερινότητα μπορεί να βελτιώσει σημαντικά όχι μόνο την οργάνωση της εκπαίδευσης, αλλά κυρίωςτην ποιότητα ζωής των παιδιών.

Δείτε τη δημοσίευση: https://www.xronos.gr/arthra/o-rolos-tis-oikogeneias-stin-ekpaideytiki-diadikasia-toy-mathiti-me-mathisiakes-dyskolies?fbclid=IwAR02NTQNkCtF18qCdun7935sOZ0I5O72SNENXF6r7moABCM1LNwoQUrxoRM

Μετάβαση στο περιεχόμενο