ΑΡΘΡΟ: Σχολική Ετοιμότητα: η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο

ΑΡΘΡΟ: Σχολική Ετοιμότητα: η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο

Γράφει η Κοτζά Σαλή Πινάρ, ειδική παιδαγωγός στο Κλιμάκιο Παιδιών και Εφήβων Ν. Ροδόπης στην ΕΚΨ Π. Σακελλαρόπουλος*

Δημοσίευση Xronos.gr 01.09.2021

Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο σε άλλο μαθησιακό περιβάλλον, στο δημοτικό σχολείο, φέρνει πολλές αλλαγές στη ζωή του νηπίου και της οικογένειάς του. Ο όρος αυτός εξηγείται ως το «πέρασμα» από ένα γνωστό περιβάλλον σε ένα άγνωστο, για το νήπιο, περιβάλλον που συμβαίνει με διαδοχικές αλλαγές και επηρεάζει συνολικά την ατομική και κοινωνική ζωή.

Το «πέρασμα» αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό στάδιο ανάπτυξης του παιδιού, όπου υπάρχουν πολλές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το νηπιαγωγείο. Είναι γεγονός ότι το παιδί πλέον βρίσκεται σε ένα διαφορετικό πλαίσιο, με μεγαλύτερο αριθμό μαθητών και μεγαλύτερο χρόνο παραμονής στην τάξη. Ο μαθητής γνωρίζει νέα πρόσωπα και ανακαλύπτει ότι υπάρχει μια διαφορετική προσέγγιση των μαθημάτων που τον υποχρεώνει για περισσότερη ατομική ενασχόληση και εργασία με τα μαθήματα. Την ίδια στιγμή αλλάζει και ο τύπος και ο βαθμός εμπλοκής των γονέων στη σχολική ζωή των μαθητών.

Προκειμένου να επιτευχθούν όλα τα παραπάνω είναι αναγκαίο να γίνει μια ομαλή μετάβαση/αλλαγή, για να προληφθούν ζητήματα προσαρμογής. Η ομαλή μετάβαση βοηθά στο παιδί να αποκτήσει μια θετική στάση για το σχολείο και την εκπαίδευση. Σε περίπτωση αδυναμίας μετάβασης και προσαρμογής μπορεί να καλλιεργηθούν μακροπρόθεσμα ζητήματα στην ακαδημαϊκή εξέλιξη, την κοινωνικοποίηση και την διαμόρφωση του χαρακτήρα του ατόμου.

Ο ρόλος των νηπιαγωγών στη διαδικασία της μετάβασης είναι σημαντικός, αφού αποτελεί το συνδετικό κρίκο για όλη τη δράση, φέρνοντας σε επικοινωνία το νηπιαγωγείο με το δημοτικό σχολείο. Οι νηπιαγωγοί μπορούν να προετοιμάσουν τα παιδιά για το καινούριο περιβάλλον με διάφορες δραστηριότητες. Η ανάπτυξη ιστοριών και παραμυθιών για το σχολείο, θεατρική αναπαράσταση του σχολείου, εκδρομή/ επίσκεψη του χώρου του δημοτικού σχολείου είναι κάποιες από τις πράξεις που μπορεί να αναπτύξει ο νηπιαγωγός.

Ένας πολύ βοηθητικός παράγοντας σε αυτήν τη διαδικασία είναι οι γονείς. Είναι ωφέλιμο τα παιδιά να είναι προετοιμασμένα ψυχολογικά για το καινούριο περιβάλλον. Σε αυτό το σημείο ο γονέας μπορεί να το συζητήσει με διάφορους τρόπους για να πετύχει την ψυχολογική προετοιμασία. Είναι χρήσιμο να μιλήσουν για το χώρο και τις προοπτικές εξέλιξης που θα υπάρχει με τη συμμετοχή στο δημοτικό σχολείο, όπως επίσης να απαντούν με απόλυτη ειλικρίνεια σε ερωτήσεις που θα θέτει το παιδί προσπαθώντας να του λύνουν όλες τις απορίες του. Μια επίσκεψη στο δημοτικό σχολείο πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ίσως, να μειώσει το άγχος για το τι θα συναντήσει ο μαθητής.

Ως γονείς πρέπει να κατανοούν ότι το κάθε παιδί μαθαίνει διαφορετικά. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δίνεται ο χρόνος που χρειάζεται στο παιδί τόσο για την προσαρμογή όσο και για την μαθησιακή εξέλιξη του μαθητή. Ο συνδυασμός παιχνιδιού και μάθησης είναι η καλύτερη προσέγγιση για την εισαγωγή του παιδιού από τους γονείς, στον κόσμο της θεσμικής εκπαίδευσης.

*Η Εταιρία Κοινωνικής Ψυχιατρικής Π. Σακελλαρόπουλος με την ανάπτυξη των παιδοψυχιατρικών υπηρε0σιών παρέχει δωρεάν υπηρεσίες διάγνωσης, αξιολόγησης και ψυχοθεραπευτικής αντιμετώπισης σε παιδιά, εφήβους και στις οικογένειες τους. Στόχο του προγράμματος αποτελεί η ολιστική προσέγγιση και αντιμετώπιση ψυχολογικών, μαθησιακών και αναπτυξιακών δυσκολιών, όπως και η παρέμβαση σε ζητήματα ένταξης και προσαρμογής τόσο στο σχολικό, όσο και στο κοινωνικό πλαίσιο.
Βασικός σκοπός των παιδοψυχιατρικών υπηρεσιών είναι η πλαισίωση και του οικογενειακού περιβάλλοντος ώστε η παρέμβαση να είναι πολυεπίπεδη και αποτελεσματικότερη.

Βρείτε το άρθρο: https://www.xronos.gr/arthra/sholiki-etoimotita-i-metavasi-apo-nipiagogeio-sto-dimotiko-sholeio