ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Αποδέχονται περιορισμούς από πρόσωπα εμπιστοσύνης
Δημοσίευση Εφημερίδα Πελοπόννησος, Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2020
ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΑΣ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΑΙ ΑΘΑΝΑΣΙΑΣ ΤΖΙΜΑΡΑ *
Η φετινή «επιστροφή στο σχολείο» διαμορφώνεται ώστε να είναι διαφορετική από ποτέ. Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων σε συνεργασία με τους ειδικούς δημόσιας υγείας αποφάσισε την έναρξη του σχολικού έτους με αυξημένα μέτρα προστασίας.
Αλλωστε η διαχείριση μίας πανδημίας είναι η διαχείριση ενός ρίσκου. Στην προοπτική του ανοίγματος των σχολείων θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ο σχετικός κίνδυνος που μπορεί να προκύψει. Ομως αυτή η πραγματικότητα μας γεμίζει με ερωτήματα, εύλογες ανησυχίες και αμφιβολίες. Πώς ακριβώς θα λειτουργήσει το σχολείο εν μέσω της πανδημίας COVID-19; Είναι εφικτή η χρήση μάσκας στα σχολεία; Είναι ασφαλή τα παιδιά φορώντας την; Αρκούν μόνο οι μάσκες;
Και για μια ακόμη φορά θα κάνουμε αυτό που έχουμε συνηθίσει να κάνουμε: Θα απευθυνθούμε στους ειδικούς. Η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία διαβεβαιώνει ότι η χρήση μάσκας είναι απολύτως ασφαλής για τα παιδιά ηλικίας από 2 ετών και άνω. Ταυτόχρονα, επισημαίνει ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στη σωστή εκπαίδευση από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον για τη σωστή χρήση της.
Αλλά πώς θα εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας στη χρήση της μάσκας; Το πρώτο βήμα είναι να περιοριστεί ο φόβος και ο πανικός από τη δική μας πλευρά. Το παιδί θα πρέπει να αντιληφθεί την υιοθέτηση της μάσκας ως μέρος μιας σειράς κανόνων που έτσι και αλλιώς ακολουθεί στην καθημερινότητά του. Τα παιδιά αποδέχονται περιορισμούς από πρόσωπα εμπιστοσύνης. Νιώθουν πως η επιβολή τους είναι φροντίδα και προστασία.
Πρέπει να προετοιμάσουμε το παιδί, να εξηγήσουμε με απλά λόγια για ποιους λόγους φοράμε μάσκα, γιατί πλένουμε τα χέρια μας πριν την βάλουμε, με τι τρόπο την αφαιρούμε. Να εξηγήσουμε ήρεμα και κατανοητά, ανάλογα με τη φάση ανάπτυξης του παιδιού, ότι έτσι προστατευόμαστε από τον ιό. Είναι σημαντικό να διευκολυνθούν τα παιδιά να κατανοήσουν το γεγονός, να διατυπώσουν απορίες, ανησυχίες, να εκφράσουν συναισθήματα και να αισθανθούν ότι οι γονείς μπορούν να τους παρέχουν τη στήριξη που χρειάζονται. Σκοπός είναι να μην κάνουμε τα παιδιά να αισθάνονται ότι τους επιβαλλόμαστε και ότι τους στερούμε την ελευθερία τους, αλλά να τους εξηγήσουμε το πρόβλημα και την πρόληψη.
Ουσιαστικός είναι και ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Η μάσκα πρέπει να γίνει καθημερινότητα και να μην υπάρχει ελαστικότητα ως προς την εφαρμογή των κανόνων ή χρήση της υπό προϋποθέσεις. Οταν υπάρχουν κανόνες που τηρούνται σε καθημερινή βάση, τα παιδιά προσαρμόζονται πολύ πιο εύκολα σε μία συνθήκη.
Τα παιδιά αποδέχονται εξαιρετικά καλά ό,τι αποδεχόμαστε εμείς ως φυσιολογικό – σωστό. Δεν πρόκειται να υποστούν ψυχικό τραύμα με τη χρήση της μάσκας και μπορούν να προσαρμοστούν στη χρήση της χωρίς δυσκολίες, ειδικά αν οι γονείς τα εκπαιδεύσουν με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα. Η χρήση μάσκας μπορεί να αποδειχθεί για τα παιδιά μάθημα και έναυσμα για καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, όπως η ανάπτυξη της υπευθυνότητας, της ενσυναίσθησης και της αλληλεγγύης.
Σημαντικό είναι να μην δείχνουμε τις δικές μας αγωνίες στα παιδιά και να μην τα φέρνουμε μπροστά σε προβλήματα που τα ίδια μπορεί να μην τα δουν καν. Γιατί βλέπουν με άλλα μάτια. Τα στηρίζουμε και τα γεμίζουμε αισιοδοξία και γλυκιά αναμονή για την καινούργια σχολική χρονιά. Ας δείξουμε εμπιστοσύνη στα παιδιά μας και σε εμάς ως γονείς.
Ολοι να θυμόμαστε ότι το αληθινό χαμόγελο φαίνεται στα μάτια μας!
*Η Ιωάννα Αργυροπούλου είναι παιδοψυχίατρος και η Αθανασία Τζιμαρά είναι λογοθεραπεύτρια. Είναι συνεργάτιδες της Εταιρίας Κοινωνικής Ψυχιατρικής Π. Σακελλαρόπουλος, στη δομή Φωκίδας.