AΡΘΡΟ: ΠΩΣ 10’ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΔΡΑΣΟΥΝ ΘΕΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΚΗ ΣΑΣ!
Γράφει η Αθανασία Τζιμαρά Λογοθεραπεύτρια, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Εκπ. Παιγνιοθεραπεύτρια στο Κέντρο Ημέρας για παιδιά, εφήβους και ενήλικες Δομής Φωκίδας της ΕΚΨ Π. Σακελλαρόπουλος
Δημοσίευση fokidanews.gr 11/06/2023 / Βρείτε το άρθρο εδώ
Έχετε προσπαθήσει να μαγειρέψετε, να διπλώσετε τα ρούχα, να κάνετε ένα τηλεφώνημα (ίσως και όλα ταυτόχρονα) και το παιδί σας να έχει ξέσπασμα, έκρηξη θυμού ή οργής; Μπορεί να πεινά, μπορεί να θέλει βοήθεια, μπορεί να θέλει να παίξετε μαζί του και η λίστα συνεχίζεται. Όταν μια συμπεριφορά «ξεφεύγει», συνήθως υπάρχουν δύο λόγοι:
- μια ανάγκη δεν έχει καλυφθεί κι ενώ το παιδί έχει δοκιμάσει πιο ήπιους τρόπους, δεν κατάφερε να την καλύψει, δεν «ακούστηκε», με αποτέλεσμα το αίτημα να γίνεται πιο επιτακτικό,
- ένα αναπτυξιακό ορόσημο δεν έχει κατακτηθεί και το παιδί στην προσπάθειά του να καλύψει μια ανάγκη, δεν τα καταφέρνει, οπότε απογοητεύεται είτε το ίδιο από τον εαυτό του είτε ο γονιός από τις προσδοκίες του.
Ως γονείς, είναι φυσιολογικό να νιώθετε ότι πρέπει να είστε απασχολημένοι, σε εγρήγορση και να αναλαμβάνετε πολλές εργασίες ανά πάσα στιγμή με την ελπίδα ότι θα ολοκληρώσετε τα πάντα στη λίστα των υποχρεώσεών σας. Αλλά, παρατηρείτε μια αλλαγή στη συμπεριφορά του παιδιού σας όταν αποσπάτε την προσοχή σας από ένα εκατομμύριο άλλα πράγματα; Ίσως έχουν περισσότερες εκρήξεις ή απογοητεύονται πιο εύκολα;
Αν αυτό ακούγεται πολύ οικείο, τι θα γινόταν αν σας έλεγα ότι υπήρχε ένα ΜΙΚΡΟ πράγμα που θα μπορούσατε να κάνετε αυτή τη στιγμή που θα έκανε ΤΕΡΑΣΤΙΑ διαφορά στο πώς περνάει η μέρα για το παιδί σας και για εσάς; Ο καθένας μπορεί να κάνει αυτό το μικρό πράγμα με βασική προϋπόθεση να ακολουθήσετε τα εξής βήματα.
Βήμα 1ο: Αποφασίστε να αφιερώσετε αποκλειστικό χρόνο με το παιδί σας, όπως τα 10’. Κατά τη διάρκεια αυτών των 10’, αφήστε το τηλέφωνό σας μακριά. Απενεργοποιήστε ΟΛΕΣ τις ειδοποιήσεις στον υπολογιστή και το tablet σας. ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ το multitasking. Κάθε οικογένεια έχει τις δικές της ανάγκες και τις δικές της μοναδικές συνθήκες. Είναι πολύ βοηθητικό αυτός ο χρόνος να είναι όσο γίνεται προβλέψιμος, ειδικά τον πρώτο καιρό, ώστε το παιδί να τον περιμένει. Όπως έλεγε και η αλεπού στον Μικρό πρίγκιπα, «όταν ξέρω τι ώρα θα έρθεις εγώ ετοιμάζομαι από πριν, βάζω τα καλά μου και σε περιμένω». Στην αρχή μπορεί να είναι 10’ μέσα στην ημέρα ή 1 ή 1,5 ώρα μέσα στη εβδομάδα, πάντα σε συνεννόηση με το παιδί σας.
Βήμα 2ο: Εξηγείστε στο παιδί σας τι είναι αυτά τα 10’ χρόνου που θα έχετε μαζί με το βλέμμα σας στραμμένο πάνω του και ακολουθείστε το δικό του ρυθμό
-
- επιλέγοντας παιχνίδι, όπως παραμύθια, ιστορίες, επιτραπέζια παιχνίδια, παντομίμα, κούκλες, κουκλόσπιτα, ζωάκια, οχήματα, ζωγραφική, πηλός, μουσική, χορός, τραγούδι κλπ.
- μετατρέποντας καθημερινές εργασίες σε παιχνίδια – μαγείρεμα, μπάνιο, η καληνύχτα / ο ύπνος, ντύσιμο, οικογενειακό τραπέζι, πλύσιμο/άπλωμα ρούχων, ετοιμασία τραπεζιού, καθαριότητα σπιτιού, συγύρισμα
- παρακολουθώντας μαζί τα παιδικά προγράμματα στην τηλεόραση και σχολιάζοντας τα αρνητικά των χαρακτήρων, ώστε ο ρόλος σας να είναι καθαρτικός και να αμβλύνετε τις αρνητικές επιδράσεις αρνητικών προτύπων πάνω στην παιδική ψυχή κλπ.
- αξιοποιώντας οποιαδήποτε θετική δραστηριότητα, όπως βόλτα με το ποδήλατο, περίπατος στη γειτονιά ή σ’ ένα δασάκι, στο παγκάκι τρώγοντας ποπ κόρν ή παγωτό. Αρκεί να είστε εσείς οι δυο μόνο! Ο στόχος θα είναι η: αλληλεπίδραση, επικοινωνία, ενθάρρυνση, συνεργασία, χαλάρωση, διασκέδαση και κυρίως να κάνει το παιδί σας να νιώθει ξεχωριστό!
Βήμα 3ο: Δώστε όνομα στον αποκλειστικό σας χρόνο, όπως «μοναδικός χρόνος», «η ώρα μας», «η ώρα του παιδιού», «η ώρα του Γιάννη» κλπ.
Βήμα 4ο: Δώστε την προσοχή σας περιγράφοντας το τι κάνει το παιδί σας και ταυτόχρονα ενθαρρύνετε την επιθυμητή συμπεριφορά του παιδιού σας. Για παράδειγμα «Έχεις φτιάξει έναν πολύ ψηλό πύργο, υπέροχος», «πόσο όμορφα έχεις στήσει τα ζώα στη φάρμα, «πολύ όμορφο που μοιράζεσαι τα παιχνίδια σου μαζί μου».
Βήμα 5ο: Έχουμε περιέργεια γι’ αυτά που θέλει να πει ή να κάνει χωρίς να τα αξιολογούμε. Αποφύγετε ρόλο δασκάλου ή κριτικής «κράτα καλύτερα το μολύβι, «μην το κάνεις έτσι αυτό», «σταμάτα να παίζεις αυτό το θέμα», «σιγά μην γινόταν ποτέ αυτό», «δεν βαριέσαι το ίδιο και το ίδιο», «πως έκανες έτσι το παιχνίδι που σου αγόρασα;»
Βήμα 6ο: Ρωτήστε τι ρόλο θέλει να έχετε εσείς στο παιχνίδι. «εγώ τι θα ήθελες να κάνω τώρα;» Ως γονείς καλό είναι να είστε πιο παιγνιώδεις, να προσπαθήσετε να εισάγετε το παιχνίδι μέσα στη συμπεριφορά σας, να είναι πιο παιγνιώδης ο χαρακτήρας σας, να είστε αστείοι και να έχετε «παιδικό» χιούμορ.
Αυτές οι στιγμές καθαρής σύνδεσης είναι το θεμέλιο των σχέσεων γονέα και παιδιού. Για να είμαι ειλικρινής, το παιδί σας πιθανότατα δεν πρόκειται να θυμάται τι φτιάχνατε για δείπνο κάθε βράδυ ή ότι οι πετσέτες του μπάνιου ήταν πάντα διπλωμένες τέλεια. Αυτό που θα θυμούνται, και αυτό που θα δώσει τον τόνο, είναι πώς συνδεθήκατε μαζί τους. Τα παιδιά ευδοκιμούν από τη σύνδεση και την αίσθηση ότι είστε εντελώς παρόντες.
Η σύνδεση με το παιδί σας είναι σημαντική, καθώς σας βοηθά να αναγνωρίζετε και να ανταποκρίνεστε στις εμπειρίες και τα συναισθήματα του παιδιού σας, χτίζοντας παράλληλα κατανόηση. Το παιδί ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ τη σύνδεση και τα «φλιτζάνια του» να γεμίσει τη συναισθηματική του κούπα και να μειώσει τα μεγάλα συναισθήματα που ίσως νιώθει. Όταν ικανοποιούνται αυτές οι ανάγκες, είναι σε θέση να αυτορυθμίζεται, να μαθαίνει πιο αποτελεσματικά και να έχει λιγότερες καταρρεύσεις. Πολλά τα οφέλη! Όπως:
-
- Ασφαλή δεσμό με το γονέα
- Συγκέντρωση, Προσοχή / Μαθηματικές Δεξιότητες
- Λεπτές / Αδρές Κινητικές Δεξιότητες
- Γλωσσικές / Κοινωνικές δεξιότητες
- Δημιουργικότητα / Επικοινωνία
- Αυτενέργεια / Αυτορρύθμιση / Αυτογνωσία
- Διαχείριση του στρες
- Αυτοεκτίμηση
- Αισθητηριακό σύστημα
- Σωματική υγεία
- Θετική προσέγγιση απέναντι στις νέες εμπειρίες
Παίζω, άρα υπάρχω! Και να θυμάστε από την ακροστοιχίδα παιχνιδιού:
Πειραµατισµός
Αναγκαιότητα
Ισορροπία
Χαρά
Νόηµα
Ίαση
Δηµιουργικότητα
Ιδέες
Περάστε χρόνο δημιουργικό, ποιοτικό, παιχνιδιάρικο με το παιδί σας, χωρίς αναστολές να γίνετε ξανά παιδί και με απώτερο στόχο τη μάθηση, αλλά περισσότερο την αποδοχή, την εμπιστοσύνη, την περηφάνια, την απόλαυση! Ουσιαστικά πράγματα για χτίσιμο ασφαλούς δεσμού με το παιδί σας.